Vectron sa udomácňuje na tratiach strednej Európy

Vectron sa udomácňuje na tratiach strednej Európy

08. 03. 2024

Najväčšie modernizačné nákupy na slovenských železniciach sú v uplynulých rokoch spojené s elektrickými lokomotívami Vectron spoločnosti Siemens.

Autor: Ľubomír Jurina

Foto: Budamar Logistics, ZS Cargo a ZSSK

Vectrony priniesli na slovenské železnice európsku kvalitu. Desať najmodernejších elektrických lokomotív nahradilo vo farbách osobného dopravcu ZSSK časť rušňov, ktorých priemerný vek je vyše tridsať rokov a ich poruchy patria medzi tri najčastejšie dôvody, prečo vlaky meškajú. Umožnili posilniť rýchlikové linky naprieč Slovenskom a rýchlosťou 160 kilometrov za hodinu skrátili jazdu medzi Bratislavou a Košicami o 15 minút.

Nákladnému dopravcovi ZS Cargo otvorili zahraničné trhy, ktoré boli doteraz nedostupné kvôli nekompatibilite lokomotív s napäťovými systémami v susedných krajinách. Nové rušne zvýšili schopnosť konkurovať v regióne strednej a východnej Európy pri poskytovaní rýchlych a ekonomických prepráv.  

Zanedbateľný nie je ani moderný imidž dopravcov a zlepšenie pracovných podmienok rušňových čiat, čo je dôležité v situácii, keď na železnici chýbajú okrem iných profesií aj strojvodcovia.

Šťuka v lízingovom biznise

Za nástupom Vectronov na slovenské trate stojí lízingová spoločnosť Rolling Stock (RS) Lease. V roku 2017 ju založila rakúska Erste Bank pod pôvodným názvom S Rail Lease. „Analýzy vtedy ukázali, že v našom regióne dozrel čas na modernizáciu lokomotív. Súťaž na nákup nových strojov vyhlásili České dráhy, registrovali sme záujem na Slovensku. Pre banku to bola zaujímavá obchodná príležitosť a lízingovú spoločnosť sme založili na minimalistickom základe s tým, že uvidíme, ako sa trh vyvinie“, spomína riaditeľ spoločnosti Tibor Čunderlík.

České dráhy postupne prenajali celkom šestnásť lokomotív a vo farbách slovenských štátnych spoločností jazdí dvadsať Vectronov. Pridal sa aj súkromný nákladný dopravca Budamar Logistics, ktorému lízingovka dodá desať lokomotív. Flotila RS Lease sa tak do konca tohto roku rozrastie na 46 lokomotív a stane sa významným hráčom na lízingovom trhu v našom regióne.

„V Siemense máme opciu na nákup ďalších štyridsiatich piatich lokomotív. Príležitosti hľadáme najmä v strednej a východnej Európe – očakávame, že flotilu Vectronov budú rozširovať naši súčasní klienti, ozývajú sa aj zákazníci z Poľska, Maďarska a Bulharska. Zatiaľ nám nedáva veľký zmysel tlačiť sa na nemecký alebo rakúsky trh, ktorý je zavedený a obsadený inými lízingovými spoločnosťami. V tomto čase je pre nás skôr dôležité manažérsky zvládnuť pomerne rýchly rast tak, aby sme zostali pre klientov spoľahlivým partnerom s kvalitnými službami“, vysvetľuje T. Čunderlík.

Stávka na istotu

RS Lease prenajíma výhradne lokomotívy Vectron a ráta s nimi aj do budúcnosti. „Vectron ideálne spĺňa očakávania dopravcov zo strednej a východnej Európy – z hľadiska technických parametrov, kvality, spoľahlivosti aj dostupnosti servisu. Pre bankárov je zaujímavý z pohľadu zabezpečenia úveru, pretože je veľmi dobre etablovaný na trhu. Stal sa etalónom v našom biznise – v Európe jazdí vyše tisíc Vectronov a objednaných sú ďalšie stovky“, hovorí T. Čunderlík.

Vectrony v portfóliu RS Company sú multisystémové lokomotívy, určené pre prevádzku na troch napäťových sústavách: jednosmernej 3 kV, striedavej 25 kV s frekvenciou 50 Hz a striedavej 15 kV s frekvenciou 16,7 Hz – sústave, ktorá sa používa v Rakúsku a Nemecku.

V rámci osobnej dopravy jazdia na tratiach na Slovensku, v Poľsku, Česku, Maďarsku, Rumunsku a Bulharsku, ale aj v Nemecku a Rakúsku. Sú vybavené európskym riadiacim a zabezpečovacím systémom ETCS i národnými systémami a kde je to možné, premávajú rýchlosťou 200 kilometrov za hodinu. V modifikácii pre nákladnú dopravu sú lokomotívy prakticky identické, ich rádius je však rozšírený o Slovinsko a Chorvátsko.  

Na koľajniciach 24/7

Lokomotívy sú dopravcom k dispozícii po celý rok prakticky nepretržite, s výnimkou predpísaných servisných prehliadok. Podľa lízingových zmlúv môžu denne najazdiť aj tisíc kilometrov a prenajímateľ im garantuje koeficient disponibility 96 percent. „Vectrony sú spoľahlivé stroje a túto požiadavku bez problémov spĺňame. Prevádzkovatelia potvrdzujú, že rozdiel v disponibilite našich lokomotív a tých zostávajúcich je neporovnateľný“, hovorí T. Čunderlík.

Podmienkou vysokej disponibility je bezchybný servis, ktorý zabezpečuje Siemens Mobility na Slovensku. V cene prenájmu sú všetky predpísané servisné prehliadky, pričom najkratší interval 30-tisíc kilometrov dosiahnu osobné lokomotívy prakticky za mesiac. Po 150-tisíc kilometroch potom nasleduje revízia a po 1,2 milióna kilometroch revízia podvozkov a iných častí lokomotívy. RS Lease platí klientom aj tzv. korektívnu údržbu, teda situácie, keď rušeň jednoducho zostane stáť kvôli poruche.

„Keď prišli na Slovensko prvé Vectrony, výrobca lokomotív začal v Bratislave budovať servisné kapacity a zatiaľ bez problémov zvládame všetky prehliadky i opravy. Okrem toho má Siemens vo Viedni veľkú servisnú základňu, z času na čas rakúski technici poskytujú konzultácie alebo prídu osobne“, vysvetľuje T. Čunderlík.

Siemens Mobility zabezpečuje aj opravy pri prevádzkových poškodeniach, čo je náklad, ktorý hradí prevádzkovateľ. Najčastejšie ide o zrážky so zverou, ojedinele aj vandalizmus, keď ľudia na trati nechajú predmety, ktoré môžu poškodiť rôzne senzory v spodnej časti lokomotívy. Všetky rušne sú poistené, RS Lease platí havarijnú poistku a prevádzkovateľ poistenie zodpovednosti za škodu.

Partnerstvo so Siemensom

Partnerstvo medzi RS Lease a Siemens Mobility je pre spokojnosť klientov základnou podmienkou. „Na začiatku kládol Siemens veľmi opatrné podmienky a ani sa tomu nečudujem, boli sme nová a neznáma lízingovka. Postupne sme sa ale vzájomne našli a vytvorili veľmi dobré kontakty v oblasti kúpy lokomotív i servisu. Na každý z problémov, ktorý sa objavil, sme našli rýchle a dobré riešenie. A ako sme spoločne kráčali cez problémy, upevňoval sa náš vzťah“, hovorí T. Čunderlík.

RS Lease bude o pár rokov disponovať flotilou vyše deväťdesiat strojov a zaradí sa k európskym lídrom v prenájme Vectronov. Veľká flotila prospieva biznisu oboch strán – lízingovka je pre výrobcu lokomotív zaujímavá vďaka pozícii na trhu, obchodným kontaktom i profesionálnemu personálu. Naopak Siemens môže vzhľadom na rozšírenie Vectronov budovať v strednej a východnej Európe servisnú základňu a garantovať rýchlu dostupnosť náhradných dielov.

Spolupráca postupne prerástla do pevného vzťahu, od ktorého závisí dobré meno oboch partnerov. „Našim zákazníkom poskytujeme produkt Siemensu. Spoľahlivá prevádzka lokomotív preto nie je len našou vizitkou. Rušňovodič vo Vectronov zrejme netuší, že jeho lokomotívu dodala lízingová spoločnosti, ale vie, že ju vyrobil Siemens,“ uzatvára T. Čunderlík.

 

Desať najmodernejších elektrických lokomotív Vectron umožnilo ZSSK posilniť rýchlikové linky naprieč Slovenskom s rýchlosťou 160 kilometrov za hodinu.

Dnes už historická fotografia – prvý Vectron vo farbách ZSSK prišiel na bratislavskú Hlavnú stanicu 13. decembra 2017. 

Nové Vectrony zvýšili ZS Cargo schopnosť konkurovať v regióne strednej a východnej Európy pri poskytovaní rýchlych a ekonomických prepráv.  

Súkromný nákladný dopravca Budamar Logistics si v tomto roku prenajal desať Vectronov. 

 

Zdielať článok