V Žiline testujú vlakové zabezpečovače. Dostanete sa aj do tureckého rýchlovlaku, hovorí Michal

V Žiline testujú vlakové zabezpečovače. Dostanete sa aj do tureckého rýchlovlaku, hovorí Michal

01. 10. 2024

Vlaky patria k tým najbezpečnejším dopravným prostriedkom a denne nimi na Slovensku cestuje viac než 150-tisíc ľudí. O to, aby boli bezpečné, sa starajú aj najmodernejšie technológie, napríklad v podobe tzv. vlakových zabezpečovačov.

Ide o systém, ktorý dokáže monitorovať bdelosť rušňovodiča, aktuálnu rýchlosť vlaku alebo stav návestidiel (teda v železničnom žargóne semaforov) na trati a vlak v prípade potreby či zlyhania ľudského faktora okamžite zastaviť.

Michal Bronček zo žilinskej spoločnosti Siemens Mobility takéto technológie testuje. Rozprávali sme sa s ním o bezpečnosti železničnej dopravy aj jeho každodennej pracovnej náplni.  

Čo je presne náplňou vašej práce a ako vyzerá bežný pracovný deň testera v oblasti železničnej dopravy?

Som tester palubných jednotiek systému ETCS (Európsky vlakový zabezpečovací systém umožňuje interoperabilitu medzi krajinami EÚ a vlakovým súpravám zo Slovenska prechádzať napríklad do ČR či Rakúska, poz. red.). Overujem hlavne jeho funkcionalitu priamo na vlaku. Na jednej strane máme požiadavky prevádzkovateľov vlakov na správanie systému, na druhej strane požiadavky definované Európskou železničnou agentúrou, ktorá určila, ako sa má systém správať vo všeobecnosti a v konkrétnych situáciách.

Na základe týchto požiadaviek vytvárame testovací plán a špecifikujeme samotné testy až na úrovni jednotlivých krokov, ktoré sú potrebné na overenie danej požiadavky alebo viacerých požiadaviek naraz. Po naplánovaní a zadefinovaní testov prichádza na rad ich vykonávanie.

Čo presne znamená vykonávanie testov? Jazdíte aj s reálnymi vlakmi?

Pozostáva z dvoch častí: testovanie v laboratóriu a na skutočnom vozidle. V laboratóriu máme k dispozícii rovnaké komponenty palubnej jednotky ETCS, ktoré sa nachádzajú aj na reálnom vlaku, avšak interakcia so samotnou vozidlovou časťou je testovacím prostredím.

Počas tejto fázy zväčša odhalíme prvé nezrovnalosti na úrovni softvéru alebo parametrizácie palubnej jednotky . Po testovaní v laboratóriu začneme s testovaním na reálnom vozidle.

Statické testy sa dajú vykonávať v podstate kdekoľvek, kde možno vozidlo zapnúť, dynamické treba vykonávať na trati, konkrétne na komerčne využívanej trati alebo na testovacom okruhu.

Kde by sme tieto testovacie železničné okruhy našli?

Dynamické testy na vozidlách nás často dostanú aj do veľmi zaujímavých krajín a situácií. Sledovali sme napríklad tureckú krajinu z kabíny rušňovodiča v rýchlosti 250 km/h.

Vykonaním všetkých predpísaných testov sa ukončí testovacia fáza a opäť prichádzajú na rad dokumenty. Z výsledkov testov spíšeme správu.

Aké technické zručnosti a vedomosti sú kľúčové pre túto pozíciu, ak by sa chcel niekto prihlásiť?

Vzhľadom na to, že samotná palubná jednotka ETCS, ako aj všetky riadiace systémy moderných koľajových vozidiel sú v podstate počítače, sú pre nás nevyhnutné základy IT.

Okrem technických zručností by mal byť tester všímavý, aby vedel identifikovať prípadné odchýlky, zvedavý, aby sa snažil prísť na to, prečo sa systém na prvý pohľad nespráva tak, ako by mal, a v neposlednom rade by mal mať zmysel pre detail.

Takže na rozdiel od klasických testerov sa dostanete aj “do terénu”. Napĺňa vás to viac než práca v kancelárii?

Úspech je pre mňa hlavne ak dané koľajové vozidlo získa povolenie na prevádzku pod systémom ETCS. Veľké potešenie mi potom prináša to, keď ho vidím na vlastné oči v pravidelnej prevádzke.

 

Máte možnosť vyvíjať aj nové technológie a prejavovať svoju kreativitu vo svojej oblasti?

ETCS ako štandard sa neustále vyvíja. Počas svojej práce som sa stretol už s tromi verziami tohto štandardu a chystá sa prvý projekt pre verziu štvrtú. Je preto nevyhnutné sledovať aktualizácie špecifikácií aj vývoj v oblasti železničných zabezpečovacích systémov ako takých.

Kreativita je vždy vítaná v zmysle hesla „lenivosť je matka pokroku“. Keď si dokážem nejakú opakujúcu sa rutinnú úlohu zautomatizovať, prečo by som to nespravil?

Ako často prichádzajú technologické inovácie do tohto segmentu? Z pohľadu cestujúceho sú to možno stále len výhybky a semafory.

V oblasti železničných zabezpečovacích systémov prichádzajú technologické inovácie s odstupom niekoľkých rokov, v porovnaní s bežnou komerčnou sférou. Vývoj a inovácie samozrejme prebiehajú aj tu, avšak medzi ukončením vývoja a reálnym nasadením uplynú často roky, keďže komponenty musia byť zaručene bezpečné. Keď však príde nová generácia komponentov, používa sa opäť dlhé obdobie.

 

Čo by ste poradili mladým ľuďom alebo absolventom, ktorí uvažujú o kariére v IT, ale aj technológií?

Ak sa mladý človek rád zamýšľa nad tým, ako veci fungujú, ak sa vie zahĺbiť do problému, aby na konci zažil neopísateľný „aha efekt“, tak je táto oblasť je presne to správne pole pôsobnosti.

Ak pri tom dokáže navyše spojiť prácu, ktorou tvorí budúcnosť mobility a záľuby, nie je nič lepšie.

Sdílet článek