Revolúcia v kokpite? Airbus navrhuje toaletu priamo za sedadlom kapitána

Revolúcia v kokpite? Airbus navrhuje toaletu priamo za sedadlom kapitána

10. 12. 2024

Letecká doprava je synonymom neustáleho pokroku a inovácií, ktoré zvyšujú komfort cestujúcich aj efektivitu prevádzky. Najnovší návrh jedného z dvoch najväčších svetových výrobcov civilných lietadiel však okrem zvedavostí vzbudil aj obavy.

Európsky Airbus má v úmysle testovať model tzv. “Rozšírených operácií s minimálnou posádkou". V podstate ide o snahu umožniť, aby stroje na dlhých zaoceánskych letoch mohli lietať len s jedným pilotom v kabíne, pokým by ten druhý práve dopĺňal energiu počas spánku.

Súčasťou tohto konceptu by však nevyhnutne bolo jedno nezvyčajné riešenie – toaleta umiestnená priamo za sedadlom kapitána v modeloch Airbus A350.

 

Ako znížiť počet pilotov na dlhých letoch?

Väčšinu letov v Európe aj  USA dnes obsluhuje dvojica pilotov, pričom ak jeden z nich potrebuje kokpit opustiť napríklad kvôli návšteve toalety, do kabíny dočasne príde niekto zo stevardov či letušiek.

Na dlhých letoch, ktoré trvajú často aj viac ako 12 hodín, je však bežnou praxou prítomnosť troch alebo dokonca štyroch pilotov. Dvaja sú neustále v kokpite, kým ostatní sa striedajú v oddychovej miestnosti. Táto rotácia zabezpečuje, že piloti majú dostatok času na regeneráciu.

Nový model by znamenal zásadnú zmenu. Počas fázy letu, teda po dokončení štartu a pred pristávaním, by v kokpite mohol zostať len jeden pilot, zatiaľ čo ten druhý by oddychoval. Tým by sa znížila potreba celkového počtu pilotov na dlhých letoch, čo by pre letecké spoločnosti logicky znamenalo značné finančné úspory.

Elegantné riešenie navrhol samotný Airbus

Zásadnou prekážkou takéhoto riešenia sú však základné fyziologické potreby. Piloti počas letu pochopiteľne musia používať WC, čo by bolo v prípade, ak by bol v kabíne iba jeden z nich, úplne nemysliteľné. Európska agentúra pre bezpečnosť letectva už zvažovala viacero bizarných návrhov, ako túto situáciu vyriešiť. Jednou z diskutovaných alternatív bolo dokonca použitie plienok či špeciálnych zberačov moču priamo v kokpite.

O niečo elegantnejšie riešenie nakoniec navrhol práve Airbus. Ide o inštaláciu toalety priamo v kokpite lietadla. Nachádzala by sa za sedadlom kapitána, pričom by bola vybavená špeciálnym komunikačným panelom, ktorý by pilotovi umožnil komunikovať s riadením letovej prevádzky aj počas jej používania.

Opodstatnené obavy

Aj takýto návrh však naďalej vyvoláva nevôľu medzi pilotmi a ich odborovými organizáciami. Podľa Asociácie pilotov leteckých liniek (ALPA) je myšlienka ponechať v kokpite iba jedného pilota nebezpečná a neakceptovateľná.

Počas letu môžu nastať rôzne nečakané situácie a prítomnosť druhého pilota v kokpite je tak nevyhnutná pre zaistenie bezpečnosti a riešenie akýchkoľvek problémov.

Aj napriek týmto obavám plánuje spoločnosť novinku testovať od roku 2027. Ak by sa tento model osvedčil, mohli by byť jednopilotné operácie postupne zavedené aj na ďalších modeloch lietadiel.

Zdielať článok