Predstavovať si prínos AI v pracovnom prostredí len na úrovni ChatGPT či iných nástrojov generatívnej umelej inteligencie, ktoré nám dokážu sumarizovať prezentácie či pomáhať s tvorbou textov, by bolo veľkou chybou.
Skutočný prínos AI v priemysle spočíva v spracovaní a analýze množstva dát na základe špeciálnych modelov. Príkladom môže byť továreň spoločnosti ThyssenKrupp Automation Engineering, v ktorej pracuje pokročilý AI asistent Siemens Industrial Copilot.
Zvyšuje produktivitu výroby
Tento AI asistent továreň využíva v rôznych fázach – pri návrhu a plánovaní, ale aj v samotnej prevádzke a pri údržbe
Inžinierskym tímom pomáha vytvárať kód pre výrobné stroje a automaty, kedy jeho AI urýchľuje tvorbu štruktúrovaného kódu až o 60 % a zásadne minimalizuje chyby aj potrebu špeciálnych programátorských zručností. Inžinier môže požiadavku zadať v bežnom jaziku a Copilot automaticky vygeneruje správny SCL (Structured Control Language) kód.
Umelá inteligencia má podľa expertov potenciál priemyslu pomáhať najmä teraz, teda v čase, kedy Európa zápasí s klesajúcou mierou inovácií a produktivity:
“S umelou inteligenciou môžeme odomknúť pokladnicu dát, ktoré naše stroje produkujú. Predstavte si, že každý mesiac vaše stroje vytvoria dáta ekvivalentné pol miliónu filmov. AI nám umožňuje tieto dáta efektívne analyzovať a využiť,” hovorí Mario Draghi, bývalý taliansky premiér a prezident Európskej centrálnej banky.
Od tovární až po nemocnice
AI a strojové učenie tiež zoskupujú dáta, analyzujú vzory, odhaľujú neefektívnosti a predpovedajú výsledky pre inteligentnejšie rozhodovanie. Len kontrola kvality si napríklad vďaka týmto nástrojom vyžaduje o 95 % menej úsilia.
Potenciál AI sa však neobmedzuje len na výrobné haly. V zdravotníctve zas “nový kolega” pomáha s interpretáciou MRI snímok a röntgenov, v poľnohospodárstve asistuje pri identifikácii už dozretého ovocia a v stavebníctve optimalizuje energetickú účinnosť budov.
Ľudský faktor však zostáva kľúčový
Aj napriek technologickému pokroku zostáva ľudský faktor stále nenahraditeľný. Umelej inteligencii dnes prenechávame najmä rutinné úlohy, kým ľudia sa viac venujú kreatívnym a strategickým aspektom svojej práce.
Experti očakávajú, že do roku 2027 bude až 60 % globálnych výrobcov využívať generatívnu AI na urýchlenie získavania odborných znalostí. Táto technológia pomôže zachytiť expertízu odchádzajúcich zamestnancov a preniesť ju na novú generáciu, čím zmierňuje rastúci nedostatok kvalifikovanej pracovnej sily.