Nový vodíkový vlak pre regionálne trate

Nový vodíkový vlak pre regionálne trate

08. 03. 2024

Nemecké železnice pokračujú v prechode k uhlíkovo neutrálnej doprave. Na vývoji vodíkových vlakov novej generácie sa podieľa aj spoločnosť Siemens Mobility.

Text: Siemens

Foto: Siemens

Železničná spoločnosť Deutsche Bahn (DB) a Siemens Mobility predstavili základné prvky projektu H2goesRail. Jeho cieľom je vyvinúť komplexný systém na využitie vodíka v ekologickej železničnej doprave. 

Vlak aj infraštruktúra

Železnice DB vyvinuli potrebnú vodíkovú infraštruktúru. V depe v Tübingene vyrábajú vodík elektrolýzou štiepením vody na vodík a kyslík, pričom použitá elektrina je z obnoviteľných zdrojov. Po stlačení sa vodík skladuje v mobilnej cisterne, ktorý možno dopraviť na miesto určenia.

Druhým prvkom systému je prímestský vlak Siemens Mireo Plus H s najmodernejším vodíkovým pohonom, zloženým z palivového článku a lítium-iónovej batérie. Dvojvozňová súprava bude rovnako výkonná ako klasický elektrický vlak a dosiahne dojazd osemsto kilometrov, vo verzii s troma vozňami až tisíc kilometrov. Jazdiť môže rýchlosťou 160 kilometrov za hodinu a elektrickým vlakom sa vyrovná aj zrýchlením 1,1 metra za sekundu. Vyznačovať sa bude nízkymi nákladmi na životný cyklus, keďže vodíkový pohon je nenáročný na údržbu a opravy.

Rýchle tankovanie

Vodíkový vlak Mireo Plus H sa začne testovať v Bádensku-Württembersku v roku 2023 a v ďalšom roku bude nasadený na pravidelnú osobnú dopravu medzi mestami Tübingen, Horb a Pforzheim, kde nahradí dieselový vlak.

Jedným z kľúčových faktorov, aby vodíková technológia bola schopná konkurovať naftovým motorom v každodennej prevádzke, je rýchly proces tankovania. Nemecké železnice preto vyvinuli novú metódu, ktorá po prvýkrát umožňuje natankovanie vodíka rovnako rýchlo ako nafty. Je to veľmi dôležité vzhľadom na presné dodržiavanie cestovných poriadkov v regionálnej osobnej doprave, ktoré je typické pre nemecké železnice.

Náhrada za diesel

Nemecká vláda v rámci Národného inovačného programu pre technológiu vodíkových a palivových článkov vyčlenila na projekt H2goesRail takmer štrnásť miliónov eur. „Našim cieľom je do roku 2030 elektrifikovať 75 percent všetkých tratí v Nemecku. Alternatívne pohony môžu zabezpečiť klimaticky neutrálnu prevádzku všade tam, kde nie je možná úplná elektrifikácia“, hovorí Michael Theurer, štátny tajomník ministerstva pre digitalizáciu a dopravu. Nahradením dieselového vlaku ušetrí Mireo Plus H na testovacej trati približne 330 ton CO2 ročne.

Mireo Plus H a nová vodíková infraštruktúra bude znižovať emisie v prímestskej a regionálnej doprave tam, kde by bola elektrifikácia príliš nákladná. „Nová generácia vlakov poháňaných vodíkom ponúka obzvlášť dlhý prevádzkový dosah. Každý vlak môže počas svojej tridsaťročnej životnosti ušetriť až 45-tisíc ton CO2 v porovnaní s tým, keby cestujúci použili na dopravu svoje autá“, dopĺňa Michael Peter, generálny riaditeľ Siemens Mobility. 

 Prímestský vlak Siemens Mireo Plus H s najmodernejším vodíkovým pohonom.

  

Zdielať článok