Elektrické vlaky nie sú žiadnou novinkou, máme ich aj na Slovensku. Energiu však bežne berú z trakčného vedenia. Alternatívne pohony sú však potrebné pre neelektrifikované trate, kde nad koľajami nevisia “káble”.
Naftový pohon je neekologický, vodíkové vlaky zas potrebujú špeciálne plničky, na ktorých by lokomotíva mohla natankovať. Spoločnosť Siemens Mobility však z portfólia vytiahla eso v podobe elektrických vlakov s batériou, ktoré by už čoskoro mohli začať jazdiť vo Veľkej Británii. Tamojšiemu železničnému podniku by mohli ušetriť 3,5 miliardy libier a 12 miliónov ton oxidu uhličitého v priebehu 35 rokov.
Výroba priamo v Británii
Nové vlaky by sa mali vyrábať v špecializovanej továrni Siemenu v Goole, východne od mesta Leeds. Okrem pohonu na batérie však dokážu fungovať aj z klasického trolejového vedenia, ktoré im dodáva potrebnú energiu, ak je dostupné. V miestach, kde sa nenachádza, vlak prepne na batérie. Spoločnosť Siemens dokonca ponúka aj špecializované nadzemné vedenie OLE (Overhead Line Equipment).
“Británia by už nikdy nemusela kupovať žiadny dieselový osobný vlak. Naše batériové vlaky, ktoré by sme postavili v našej novej továrni v Goole, môžu nahradiť starnúce dieselové modely bez toho, aby sme museli v najbližších rokoch elektrifikovať stovky kilometrov tratí,” povedal Sambit Banerjee, generálny riaditeľ Siemens Mobility UK & Ireland.
Dvojrežimové vlaky nepotrebujú elektrické vedenie na celej trase
V Británii sa už viacero prevádzkovateľov snaží nahradiť svoje starnúce dieselové flotily a riešenie od spoločnosti Siemens by mohlo byť ideálnou náhradou. Batériové “dvojrežimové” vlaky by si vyžadovali elektrifkikáciu len na približne 20 až 30 % trate. Na nich svoju batériu dokážu doplna nabiť iba za približne 20 minút. Dobíjanie by prebiehalo aj počas státia v niektorej zo staníc. Následne tak budú môcť vyraziť aj na úseky, kde elektrické vedenie nainštalované nie je.
Siemens už preskúmal trasy v celej krajine a identifikoval strategické body pozdĺž týchto trás, kde by bolo možné nainštalovať OLE. Podobná flotila týchto vlakov je už v prevádzke v Nemecku, kde jazdí v regióne Ortenau a na prevádzke šetrí 1,8 milióna litrov nafty ročne.
Pokus o vodíkový vlak na Slovensku zlyhal
S nedostatkom elektrifikovaných trás mimo hlavných koridorov bojuje aj Slovensko. V máji 2022 naše trate navštívil testovací vodíkový vlak z Nemecka.
Tento model ponúkal nádrž na vodík s kapacitou až 260 kilogramov, z ktorej pomocou palivových článkov dokáže vyrobiť energiu na dojazd až 1 000 kilometrov. Pre vodíkové vlaky u nás nemáme vybudovanú žiadnu infraštruktúru, keďže chýbajú plničky vodíka do nádrží takýchto vlakov. Plničky navyše musia vyvinúť dostatočný tlak na to, aby nádrže naplnili naozaj až po okraj. Ukážka vodíkovej lokomotívy na Slovensku teda dopadla tak, že väčšinu trasy súpravu ťahali bežné dieselové lokomotívy.