Čína postavila podvodný tunel, má rovno dva rekordy a 6-prúdovú dvojposchodovú diaľnicu

Čína postavila podvodný tunel, má rovno dva rekordy a 6-prúdovú dvojposchodovú diaľnicu

10. 01. 2025

Výstavba tunelov je časovo a finančne náročná, no väčšinou absolútne nevyhnutná. U nás je tým najdlhším tunel Branisko dlhý 4 975 metrov, pokým ho po dokončení neprekoná tunel Višňové pod Strečnom na diaľnici D1, ktorý má mať po dokončení dĺžku až 7 445 metrov.

V poslednom čase sa často hovorí aj o tuneli Karpaty, ktorý má odľahčiť premávku v hlavnom meste a zároveň spojiť diaľnicu D1 so smerom na Českú republiku. Jeho plánovaná dĺžka takmer 11 kilometrov by z neho spravila druhý najdlhší dvojrúrový tunel v Európe, problémom však môže byť plánovaná cena stavby na úrovni 800 miliónov eur.

Čínski inžinieri však podľa všetkého pracujú v iných mierkach. Nejde síce o najdlhší tunel na svete (tým je Gotthardský železničný tunel vo Švajčiarsku s dĺžkou 57 km) a ani o najdlhší podvodný tunel na svete, ktorým je známy Eurotunnel (Lamanšský tunel), spájajúci Francúzsko a Anglicko s dĺžkou až 37,9 km. Čo je teda rekordné na novom čínskom tuneli?

Najrýchlejšie postavený a najväčší priemer na svete 

Tunel Jinan Huanggang má celkovú dĺžku 5 755 metrov a jeho časť, ktorá je pod vodou, je dlhá 3 290 metrov. Zaujímavý je však šírkou, teda priemerom až 17 metrov, čo je najviac, ako sa kedy podarilo. Pre porovnanie, Eurotunel má priemer len 7,6 metra a jeho servisný tunel iba 4,8 metra.

obr: China 14th Bureau Group

Vo vnútri nového tunela tak budú vozidlá rýchlosťou 60 km/h jazdiť dokonca na dvoch poschodiach a k dispozícii tak bude 6 jazdných pruhov v oboch smeroch. Pôjde o významný severojužný prechod cez druhú najdlhšiu čínsku rieku – Žltú rieku, čím sa výrazne zlepší doprava v meste Jinan.

Navyše, pôvodná časť tunela bola dokončená za rekordných 110 dní od začiatku prác 1. septembra 2024. Každý jeden deň bol tunel predĺžený o ďalších 16 až 18 metrov, čím inžinieri vytvorili ďalší rekord.

Dieru vyhĺbilo monštrum s výkonom viac ako 7 500 koní

Výrazne k tomu pomohol najväčší tunelovací stroj na svete s priemerom 17,5 metra a výkonom 7 510 koní. Ešte zaujímavejší je údaj o jeho krútiacom momente, ktorý je ohromných  35 017 kNm.

Z technologického hľadiska ide o špičkový stroj, ktorý nielen búra, ale vydrží tlak do 7,5 baru (7,5-násobok bežného atmosférického tlaku na úrovni hladiny mora), pričom je vybavený aj ďalšími špeciálnymi systémami. Má teleskopickú kameru na monitorovanie rezných hrotov a čela tunela, čím sa znižuje potreba zásahov pracovníkov do údržby a zrýchľuje proces razenia.

Časť, ktorá slúži na rezanie, je vybavená preplachovacím systémom, ktorý pomáha predchádzať upchatiu. Cena tohto stroja je približne 80 miliónov amerických dolárov.

Zdielať článok